
Smog door ozon: luchtkwaliteit tijdelijk slecht
Algemeen 94 keer gelezenBorsele - Op meerdere plekken in Nederland is vandaag sprake van verminderde luchtkwaliteit door smogvorming als gevolg van ozon. Provincie Zeeland meldt dat ook in Zeeland de luchtkwaliteit onvoldoende kan zijn, al wordt de provincie niet specifiek als zwaar getroffen gebied genoemd.
De smog ontstaat vooral op zonnige dagen met weinig wind, wanneer luchtvervuiling zich kan ophopen. In deze omstandigheden komt het vaker voor in het voorjaar en de zomer, met name bij oostelijke of zuidoostelijke wind.
Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen klachten ervaren zoals hoesten, kortademigheid en irritatie aan ogen, neus en keel. Ook kunnen astmaklachten verergeren. Het advies is om bij hoge smogniveaus binnen te blijven en zware inspanning te beperken, vooral in de namiddag en vroege avond wanneer de concentraties het hoogst zijn.
De verwachting is dat er dit weekend opnieuw smog kan voorkomen, ook in Zeeland. Actuele informatie is te vinden via Luchtmeetnet en NOS Teletekst pagina 711. Meer informatie over luchtkwaliteit en gezondheid staat op RIVM luchtkwaliteit.



















