6 maart 2021

‘’Door de ogen van een eindexamenkandidaat’’

De komende weken vertelt Martin Westerneng (16) uit ’s-Gravenpolder hoe hij zijn eindexamenjaar op het Ostrea Lyceum in Goes ervaart in tijden van het coronavirus. Hij doet mavo-examen en zijn vakkenpakket bestaat uit Nederlands, Engels, Economie, Wiskunde, Aardrijkskunde en Geschiedenis. Als bijbaantje loopt hij een krantenwijk en hij kijkt graag voetbal op televisie.

Hoe was het op school nu er weer meer kinderen naar school mogen komen?

Het is weer wat drukker en er zijn een aantal dingen veranderd. Allereerst ga je niet meer elke dag naar school, maar je gaat nu om en om naar school. De andere dag volg je online les. Ook zijn we met de hele klas opgesplitst. In de kantine is het juist rustiger omdat onderbouw en bovenbouw andere schooltijden hebben en dus ook op andere momenten pauze. Ik vind het wel jammer dat we niet meer met de hele klas naar school mogen, want je hebt nu met het andere deel van de klas alleen online contact.

Kun je een online les beschrijven?

Deze keer neem ik jullie mee in een online les Engels. Ik heb vandaag een blokuur. Alle lessen beginnen eigenlijk hetzelfde namelijk met de presentie. Zo wordt er bijgehouden of je wel of niet aan de les deelneemt. Daarna wordt er uitgelegd wat we deze les gaan doen. Meestal verschilt dat met wat er in de klas wordt gedaan. Dit komt doordat je niet alles thuis kunt doen, wat wel op school kan. Tijdens het eerste uur moeten we ons goed voorbereiden op ons Engels mondeling wat we in de toetsweek krijgen. Tijdens het mondeling moeten we ons introduceren, een foto beschrijven en over een eigen gekozen onderwerp praten. Dit moeten we goed voorbereiden want we mogen geen spiekbrief gebruiken. Tijdens het tweede uur mochten we gaan leren voor de toetsweek en dat mocht dan ook van andere vakken zijn.

Je vertelde vorige keer over je documentatiemap, hoe gaat het daar nu mee?

In de documentatiemap staan verschillende opdrachten. Voor het eerste onderdeel moet je tien krantenartikelen zoeken die goed bij je onderwerp passen. Ook moet je verschillende bronnen hebben. Het tweede onderdeel is een encyclopedie. Ik heb daarvoor een pagina op Wikipedia gebruikt over klimaatverandering. Het derde onderdeel is een enquête met daarin minstens tien vragen over je onderwerp. Die moet beantwoord worden door minstens twintig mensen. Uiteindelijk moet je een conclusie trekken. Het vierde onderdeel is een opdracht over illustraties die over je onderwerp gaan. Je moest 5 illustraties hebben die uit posters, afbeeldingen, tekeningen of strips bestaan. Ook moeten we als onderdeel internetartikelen zoeken die over klimaatverandering gaan. Als zesde onderdeel moet je een stelling bedenken met daarbij drie documentatievragen waarvan je de antwoorden uit je map moet halen. Voor het zevende onderdeel moet ik video’s op Youtube zoeken die over mijn onderwerp gaan. Deze map heeft veel werk gekost en in totaal bestaat de map uit 66 bladzijdes. De documentatiemap is inmiddels beoordeeld en ik ben erg blij, want ik heb er een 10 voor gekregen! Hoe gaat het met de voorbereidingen van de toetsweek? Het begint op 25 maart en duurt tot 1 april. Ik begin altijd op tijd, want het is beter om iedere dag een stukje te leren. Voor het plannen word ik geholpen door de docenten. Ik heb niet alleen schriftelijke toetsen, maar ook een Engels mondeling en een discussie voor Nederlands. Weet je al wat je na de mavo gaat doen? Na de mavo wil ik de opleiding Junior-Assistent Accountant gaan doen op Scalda in Middelburg. Om me te oriënteren ben ik toen al naar open dagen geweest, dat was al in het derde jaar. Toen mocht het nog op locatie. Dit jaar heb ik ook nog een online open dag van deze opleiding gevolgd en dat was natuurlijk wel erg anders, want op locatie is er toch een andere sfeer en krijg je een betere indruk van de school.

Categorieën:

Meer nieuws

Bekijk alle nieuwsberichten