29 december 2020

Column: Kantoorbaan

Het begon ongeveer een jaar geleden. Zouden de nieuwe splijtstofelementen – de brandstof voor de kerncentrale – wel of niet in 2020 worden geleverd? De fabrikant in Frankrijk had productieproblemen. Begin dit jaar kwam daar de coronacrisis nog bij. Frankrijk ging in lockdown en wat daarvan de gevolgen zouden zijn, dat was nog niet bekend. Uiteindelijk kregen we toch groen licht voor de productie en we zijn toen koortsachtig op zoek gegaan naar transportdata. Geen eenvoudige opgave voor transporten waarbij zoveel partijen betrokken zijn. Deze maand was het dan zover. De splijtstofelementen waren vanuit Zuid-Frankrijk per vrachtwagen onderweg naar Nederland. De dag van aankomst begint bij EPZ met een start-werk-bespreking. Met alle collega’s de laatste puntjes op de ‘i’ zetten. Wij zijn er klaar voor en dan begint het circus. De vrachtwagens komen aan en we kunnen beginnen met het lossen van de containers met splijtstofelementen. Tenminste, als de kraan wil meewerken. Enkele uren later is de storing opgelost en kunnen we weer verder. Aan het eind van de dag staat de eerste container in het reactorgebouw. Tevreden en trots op het EPZ-team kijk ik terug op de dag. Ik zie 15.400 stappen op mijn Fitbit. Hoezo een kantoorbaan? Tom Keij Fuel Cycle Manager

Categorieën:

Meer nieuws

Bekijk alle nieuwsberichten